Oświetlaj rower, bądź widoczny dla innych

Niestety da się zaobserwować, (choć właściwie, to nie da się zaobserwować bo są słabo widoczni) jak wiele osób jadących rowerem po zmroku stwarza zagrożenie nie mając oświetlenia, które jest wymagane do jazdy na drogach publicznych w Polsce.  W tym krótkim wpisie, wszystkim „zapominalskim” warto przypomnieć o obowiązkowym oświetleniu roweru.


>>> Światełko na Facebooku tylko dla Ciebie, polub fanpage Aktywnie Rowerem

Warto wiedzieć i pamiętać – przepisy drogowe w naszym kraju nakładają na rowerzystów obowiązek używania określonego oświetlenia po zmroku, wieczorem oraz w warunkach ograniczonej widoczności na drodze. Według przepisów Prawa o Ruchu Drogowym do obowiązkowego oświetlenia każdego roweru uczestniczącego w ruchu drogowym należy:

Z przodu roweru – światło przednie barwy białej bądź żółtej, stałe albo migające. Za dnia oświetlenie można demontować. Nie dotyczy to tunelu w którym trzeba mieć włączone oświetlenie.

Z tyłu roweru – światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz światło pozycyjne czerwone, które może być też migające.

Każdy rowerzysta jest zobligowany do korzystania ze świateł od zmierzchu do świtu oraz w tunelach. Nie można jeździć z czerwonymi lampkami z przodu ani białymi z tyłu. Nie można też jeździć z oświetleniem na kasku lub na plecach, aby nie oślepiać kierowców jadących z naprzeciwka. Światła rowerowe muszą być przymocowane na wysokości nie wyższej niż półtora metra i nie niższej niż 25 centymetrów od powierzchni drogi.

Dodatkowo opcjonalnie można stosować oświetlenie pasywne w postaci odblasków na szprychach, odblasków na pedałach, opaski odblaskowe czy kamizelki odblaskowe, oraz ubierać się w jaskrawe ubrania.

Zastanawiasz się pewnie po co to wszystko, przecież przepisy są po to by je łamać? Zobacz ten krótki film, który pokazuje jak widzi w nocy słabo oświetlonego rowerzystę kierowca samochodu. Niech to będzie przestroga dla każdego.

Zainteresowało Cię? Podziel się z innymi:

Zainteresuje Cię Również...

komentarzy 8

  1. MarqoBiker napisał(a):

    Nie można też jeździć z oświetleniem na kasku lub na plecach, aby nie oślepiać kierowców jadących z naprzeciwka. Światła rowerowe muszą być przymocowane na wysokości nie wyższej niż półtora metra i nie niższej niż 25 centymetrów od powierzchni drogi.

    Na kasku nie można ale rozumiem ze można na głowie ( np czołówka ) ??

    • Aktywnie Rowerem napisał(a):

      Jeżeli jesteś bardzo niską osobą np. karłem, który ma nie więcej niż metr z kawałkiem wzrostu to tak, możesz na głowie mieć czołówkę. Oczywiście nie może być wyżej jak 150 cm od ziemi. 😉 A na poważnie to, według przepisów nie można używać czołówki również na głowie.

  2. markus napisał(a):

    Świetnie jeżeli pamiętasz o tylnym oświetleniu. Ale jeżeli podczas jazdy ulegnie awarii to w porę możesz się nie zorientować, a wtedy odblaski mogą Cię uratować.

  3. Grzegorz napisał(a):

    Ja różnie włączam światło tylne w mieście ciągłe , poza miastem migoczące. Uważam że w mieście migoczące przeszkadza innym użytkownikom drogi a poza miastem migoczące gdy jest ciemno i mały ruch pomaga lepiej dostrzeć rowerzystę z oddali.

  4. Artur napisał(a):

    Zdawało mi się, że migające światło z tyłu lub z przodu jest uznawane jaki awaryjne. Dlatego staram się tej funkcji nie używać podczas jazdy.

  1. 18 maja 2015

    […] (Więcej o oświetleniu roweru znajdziesz pod tym linkiem: Oświetlaj rower, bądź widoczny dla innych uczestników ruchu drogowego!) […]

  2. 21 czerwca 2015

    […] Przeczytaj też: Oświetlaj rower, bądź widoczny dla innych uczestników ruchu drogowego! […]

Dodaj Komentarz...