Piękne krajobrazy, przepastne przestrzenie, lasy, jeziora, rzeki, górki, pagórki, miasta, miasteczka, wsie i małe wioski, niezwykły zróżnicowany klimat polski wschodniej. To wszystko połączone szlakiem rowerowym liczącym sobie setki kilometrów, brzmi kusząco i atrakcyjnie.

Zacznijmy od podstawowej kwestii, nie przejechaliśmy całego szlaku wszerz i wzdłuż, a tylko pewne jego fragmenty. Byliśmy w województwie warmińsko-mazurskim oraz podlaskim w ramach wizyty studyjnej dziennikarzy i blogerów 22 – 25 października 2015 roku .

Szlak Green Velo to największa tego rodzaju inwestycja w Polsce wschodniej, prawie 2000 kilometrów biegnące przez 5 województw, a koszt to 50 milionów euro (większość pieniędzy pochodzi z dofinansowania przez Unię Europejską), planowane zakończenie prac to koniec 2015 roku. Jak zawsze przy tak dużych przedsięwzięciach są pewne niedociągnięcia, ale sama idea jest godna uwagi.

W wyobrażeniu wielu osób, które usłyszą ile zostało wydane na tą inwestycję, wschodni szlak rowerowy to asfaltowa ścieżka wiodąca przez kilka województwo gdzieś na wschodzie Polski, wsiadasz na rower i jedziesz ku przygodzie. Tak do końca nie jest, szlak ten jest niezwykle zróżnicowany co do nawierzchni, spotkamy na nim zarówno drogi asfaltowe, ale również szutrowe, piaszczyste, czy wyłożone kostką brukową. Dla jednych może być to plusem, a dla innych minusem.

Brama-dzwonnica klasztoru. Monaster Zwiastowania Przenajświętszej Bogurodzicy i św. Jana Teologa w Supraślu.
Brama klasztoru. Monaster Zwiastowania Przenajświętszej Bogurodzicy i św. Jana Teologa w Supraślu. Okolice szlaku
Rowerem po Wschodnim Szlaku Rowerowym Green Velo - Droga w kierunku miejscowości Stańczyki. Okolice Szlaku.
Droga w kierunku miejscowości Stańczyki. Okolice Szlaku Green Velo

Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo – garść informacji prosto ze źródła.

Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo, mający blisko 2000 km długości, będzie najdłuższym, spójnie oznakowanym szlakiem rowerowym w Polsce. Przebiega głównie po asfaltowych drogach publicznych o niskim natężeniu ruchu pojazdów, przez obszar pięciu województw leżących we wschodniej części kraju: warmińsko-mazurskiego (420 km), podlaskiego (592 km), lubelskiego (351 km), podkarpackiego (428 km) i świętokrzyskiego (190 km). Niemal 580 km (29% długości trasy) stanowią odcinki prowadzące przez tereny leśne, a 180 km (9% długości trasy) przypada na doliny rzek.

.

Około 300 kilometrów trasy stanowić będą nowe i przebudowane drogi rowerowe oraz ciągi pieszo-rowerowe, a blisko 150 kilometrów to wyremontowane drogi gruntowe. Powstanie lub wyremontowanych zostanie ponad 30 mostów i kładek, przebudowie ulegnie ponad 20 kluczowych skrzyżowań. Na trasie wybudowanych zostanie 230 MOR-ów (Miejsc Obsługi Rowerzystów) wyposażonych w stojaki, wiaty… tablice informacyjne. – źródło greenvelo.pl

Nasze wrażenia z jazdy fragmentami wschodniego szlaku rowerowego w województwie warmińsko-mazurskim oraz podlaskim zobaczycie na wideo. Obraz więcej przekaże, niż słowo pisane… Wideo oglądajcie z włączonymi napisami na YouTube.

Zdecydowanie za wcześnie jest na jednoznaczne wydawanie wyroków co do wspomnianego szlaku, to w sumie tak jak z pieczeniem ciasta, ciężko jest stwierdzić, czy się udało, kiedy do zakończenia pieczenia pozostało jeszcze trochę czasu. Podobnie jest ze szlakiem Green Velo, na ocenę czy jest udaną inwestycją należy poczekać do momentu, aż pojawią się na nim pierwsi turyści. My trzymamy kciuki, by całe przedsięwzięcie było tym z którego będziemy mogli być dumni, a czy tak będzie, czas pokaże.


Chcesz zobaczyć więcej? Odwiedź kanał: YouTube.com/AktywnieRowerem