Rowery elektryczne to doskonały sposób na komfortową jazdę bez względu na ukształtowanie terenu i długość przemierzanej trasy. Takie rowery wygląda niemal identycznie jak tradycyjne modele, główna różnica w wyglądzie rowerów elektrycznych to widoczny akumulator. Z uwagi na zwiększoną wagę „elektryków” oraz możliwość szybszego, bardziej dynamicznego przyspieszania, w takich konstrukcjach stosuje się bardziej wytrzymałe elementy, które muszą znieść większe obciążenia. Takie rozwiązanie wiąże się ze zwiększeniem wagi całego roweru i jest to około 20-25 kilogramów.

Rowery elektryczne posiadają silniki elektryczne zasilane przez specjalny akumulator, a podczas jazdy sterowane są za pomocą sterownika (komputera) montowanego najczęściej na kierownicy. Maksymalna moc silnika wynosi 250 Watt przy maksymalnej prędkości 25km/h. Dzięki temu zachowują według przepisów prawa charakter roweru. Silnik wspiera rowerzystę tylko wtedy, gdy aktywnie korzysta z pedałów, a podczas hamowania jest automatycznie wyłączany. W takim rowerze nie odczuwamy, że mamy dodatkowy silnik, a jedynie wrażenie lżejszego pedałowania. Oczywiście jazda rowerem elektrycznym bez konieczności używania silnika jest również możliwa. Można po prostu wyłączyć wspomaganie.

Prawo o ruchu drogowym, art. 2, punkt 47. – „Rower to pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h.”

Rodzaje napędów w rowerach elektrycznych

Obecnie stosuje się trzy rodzaje systemów napędowych w rowerach elektrycznych: Napęd na przednie koło, napęd na tylne koło, napęd centralny przy korbie.

Napęd na przednie koło, gdzie silnik umieszczony jest w piaście, przedniego koła. W tym przypadku rozkład masy przesunięty jest do przodu roweru, może to powodować mniejszą przyczepność tylnego koła. Napęd na tylne koło, gdzie silnik umieszcza się w większej tylnej piaście. W tym przypadku rozkład masy kół jest przesunięty do tyłu, co pozytywnie wpływa na trakcję tylnego koła. Napęd centralny opiera się na zamontowaniu silnika w centralnym punkcie i wbudowaniu go w korbę roweru. Takie ułożenie napędu pozwala na równomierne rozłożenie środka ciężkości. Do zamontowania tego napędu potrzebna jest specjalna rama, która została wyposażona w miejsce na silnik zamiast zwykłej korby i łożyska suportu.

Sterownik, czyli komputer pokładowy

Wiele rowerów elektrycznych wyposażonych jest w komputer pokładowy (najczęściej montowany na kierownicy), który umożliwia zmianę trybu jazdy. Większość modeli ma zaprogramowanych kilka programów, które pozwalają na jazdę w różnych warunkach.

Bateria

Bateria montowana w rowerach elektrycznych daje prąd silnikowi, który wspiera rowerzystę podczas pedałowania, nie da się jechać bez wkładania w to wysiłku. Im szybciej rowerzysta kręci pedałami, tym mocniej jest wspierany przez ten system. Wydajność takich baterii jest różna i przeciętnie wystarcza na przejechanie w zależności od rodzaju trasy, ilości postojów czy wagi rowerzysty około 30-150 kilometrów. W przypadku sportowej jazdy bateria starcza na krócej niż podczas spokojnej jazdy w mieście. Baterie rowerów elektrycznych można naładować przy pomocy zwykłego gniazdka elektrycznego. Sam proces ładowania nie różni się zbytnio od ładowania telefonu komórkowego i trwa w zależności od rodzaju akumulatora od 2,5 do 5 godzin. Obecne modele baterii litowo-jonowych pozwalają na 1000 cykli ładowania. Litowo-jonowe akumulatory są najbardziej popularnymi modelami, są lekkie i produkowane w różnych kształtach. Są idealne do rowerów elektrycznych, w których potrzebne jest niewielkie, lekkie i dobrze integrujące się z pojazdem źródło zasilania.

Warianty rowerów

Współczesne modele rowerów elektrycznych podobnie jak w przypadku rowerów bez dodatkowego napędu dopasowane są do konkretnych typów jazdy. Znajdziemy rowery miejskie, crossowe, trekkingowe czy górskie. Zależnie od tego w jakim terenie odbywamy wycieczki warto zdecydować się na odmienny model, który pozwoli na komfortową jazdę.

Przykładowe rowery elektryczne

Ortler Kingman Rower Elektryczny Miejski / Foto: bikester.pl
HAIBIKE SDURO FullSeven LT 5.0 / Foto: bikester.pl
Ortler Munich Rower Elektryczny Trekkingowy / Foto: bikester.pl
Cube Reaction Hybrid Race 500 Rower Elektryczny typu Hardtail / Foto: bikester.pl

*Więcej wariantów rowerów elektrycznych znajdziesz na stronie bikester.pl

Rowery elektryczne doskonale sprawdzają się jako środek transportu, mogą zmniejszyć trudy wielokilometrowej jazdy i pomogą dojechać w miejsce docelowe bez fizycznych oznak zmęczenia, co ma szczególne znaczenie przy dojazdach do pracy. Starsze osoby o mniejszej kondycji fizycznej również docenią wsparcie, jakie podczas jazdy zapewnia silnik elektryczny. Dzięki czemu, mimo wieku nie muszą rezygnowania z jazdy na rowerze. Fani aktywnej turystyki rowerowej (również tej górskiej) także docenią możliwości elektryka, wspomaganie takiego roweru pozwoli przejechać więcej kilometrów przy mniejszym zmęczeniu. Zamontowany silnik wesprze rowerzystę podczas jazdy pod górę, dając możliwość komfortowej jazdy w trudnych warunkach, nawet w wypadku, gdy kondycja kolarza jest słabsza.

 

Wpis powstał pod patronatem bikester.pl – sklepu rowerowego online. Na stronie sklepu znajdziesz rowery elektryczne w atrakcyjnych cenach i wielu wariantach.